22 november 2014

Breakdown, reset & reload!

Innan november månad ens är slut kan jag sammanfatta året och konstatera att väldigt få av vår mål för 2014 uppnåddes. Det enda vi gick i hamn med var godkänt resultat på Eftersöksprov för Juniorens del och där var, med handen på hjärtat, poängen ingenting att hurra för. Det hade krävts mycket tur och fantastiska poäng på fältet, då hade vi klarat ett 3:e pris. Det hade tagit oss in i utställningsvärldens jaktklass, där Juniorens slimmade utförande hade haft det lättare och vi hade kunnat börja jaga cert-rosetter.

Nu blev det inget fältprov, vi var anmälda men jag fick lämna återbud pga det som har stökat och satt flest käppar i hjulen det gångna året - min hälsa. 2014 har varit ett, rent ut sagt, skitår! Jag har dragits med ständiga infektioner. så fort jag har rest mig upp efter en så har jag slagits ner av nästa. Lägg där till alla turer med Stridsvargens hälsa, en inte helt kurant Grå och en Junior som inte har varit helt lätt när det kommer till utfodring så har det mest känts tungt, oinspirerat och hopplöst.

Hade det inte varit för min underbara onsdagsgrupp och fantastisk sambo så hade jag nog kastat in handuken och bara gett upp. Men man sparkar sig till träningen om onsdagarna och sambon sparkar en i häcken när det behövs och i regel inbringar det lite energi som gör att man hankar sig fram ett tag till.

Från 2014 tar jag med mig att vi tilldelades domarens pris på rallylydnadstävlingen på hemmaklubben! Det var kul att få ett erkännande för att den ras jag har valt, får man väldigt lite gratis när man väljer de grenarna som jag har valt.

Jag tar med mig Juniorens godkända ES-prov. Jag vet att vi kan, vi ska bara finslipa.

Jag tar med mig utställningsdomarens kommentar från Malmö Int: "Se till att dina hundar få jaga, då kommer de tillbaka och tar rubbet."

Naturligtvis tar jag med mig två fantastiska dagar på fältet uppe hos Juniorens uppfödare. Ingen var stoltare än jag när det fälldes fågel för båda mina hundar efter superfint arbete. Vad är poängen med att ha en stående fågelhund som det aldrig fällts en fågel för?

Jag tar med mig att Junioren till slut tilldelades ett HP och genomförde en fantastisk bedömning på Newfoundlandklubbens inofficiella utställning.

Jag tar med mig att Grå blev Best In Show på samma utställning. En otroligt häftig känsla!

Resten av hundåret 2014, dumpar vi ner i portalen för evig glömska.

Jag har redan börjat planera för 2015. Det finns mycket att se fram emot. Träningar, kurs, utställningar (ok, jag jublar inte men det måste göras), prov och tävlingar. Röntgen och MH av Junioren och mycket mycket mer.

Det som är kvar av 2014 kommer jag viga åt att bli frisk, bygga upp mig själv. För hundarnas del kommer vi gå tillbaka ner till träning av grunder. Nu ska vi nöta och få det att fungera!

Jag tar ner målen för 2014, på flera har vi snavat på mållinjen, andra har vi inte ens varit i närheten av. Nu spikar vi upp målen för 2015 - Lock n' Load!

Matte


Inga kommentarer: