14 september 2014

I run to you

Apan studsade upp i gryningen idag och det brukar aldrig vara ett gott tecken när det sker på helger. I regel betyder det då att man ska åka iväg i weimobilen och göra något som Apan tycker är viktigt men som i min värld är ganska oviktigt. Jag åt min frukost och gick och lade mig igen.
Varför vara uppe och studsa när man kan sova i Loppelådan?!
Foto: Apan

Fördelen med att Apan skaffade Junioren, är att jag i regel slipper följa med på hennes trams numera. Därför blev jag ganska förvånad när det var dags att åka och bara jag skulle följa med! Vare sig Stridsvargen eller Junioren fick följa med. Det var bara jag, Apan och Husseapan - lyxigt att bara orginalflocken var ute på äventyr. När vi kom fram fattade jag - Hundlöpet!
Hundlöpets startområde
Bild: Husseapan
Jaha, varför var vi anmälda till detta i år? Jag har varit upptagen med att coacha Junioren och har inte varit ute och släpat på Apan i löpspåret och på egen hand är hon ganska lat. Nåja, turligt nog var vi anmälda som joggare och inte löpare och vi sprang för Team Evidensia. Ännu mer turligt var att Apan hade anmält oss till 5km och inte 10km. Bara att dra på sig selen och gå ner till starten.
Jag & Apan i starten.
Foto: Husseapan
Vi fick vänta en stund för först skulle löparna springa och då passade vi på att heja på Millas matteapa. Dock hade Milla dragit till Eslöv med en ersättningsförare för att tävla agility och Millas matteapa sprang med hennes motsvarighet till Junioren - Spookie!
Christin & Spookie på väg mot mål.
Foto: Husseapan
Blev en del väntan till för innan vi som skulle springa 5km fick starta, skulle de som sprang 10km iväg. Vid det laget hade jag tröttnat på att vänta. Vi stod hyfsat långt fram så när 5 km:arna släpptes på, kom vi iväg tidigt. Jag satsade på att stöka av loppet i bra tempo, tyvärr hade jag inte räknat med motståndsrörelsen i andra änden av kopplet - suck!
Jag & Apan startar våra 5 km.
Foto: Husseapan
Foto: Husseapan
Nästa år ska jag fjäska för Husseapan, han har till skillnad från Apan, faktiskt förmågan att springa i ett tempo som är lite mer imponerande än Apans snigeltempo. Lade all kraft jag kunde i selen men det hände inte så värst mycket.
Lägger kraft i selen.
Foto: Husseapan
Första km betade vi av på 5:22 minuter vilket är nytt rekord för Apan. Jag svär, hade hon varit hund, hade hon varit tax och hon hade ändå blivit klådd av den coola taxen som Husseapan fick syn på i starten.
Apan om hon hade varit hund.
Foto: Husseapan
Andra kilometern tog vi på 5:40 och tredje kilometern var vi över 6 minuter. Turligt nog kom vätskekontrollen där och det var bra. Jag lapade lite vatten och Apan drack en mugg innan vi fortsatte mot målgången.
Släpar Apan mot målet!
Foto: Husseapan
Samtidigt som vi närmade oss målet, fick jag syn på Husseapan. Tänkte att med tanke på Apans tempo, hann jag garanterat kvista över och säga hej.
Foto: Husseapan
Då hade rent plötsligt Apan fått brått att komma i mål så det var bara att pinna på. Bara att dra iväg mot målet och ta emot medalj, vattenflaska och goodiebag.
MÅL!!!
Foto: Husseapan
Var lite törstig efter att ha släpat på Apan och fastän det fanns skålar utsatta här och där så hade Apan det bästa alternativet, dricka ur flaska! Det är bara så bäst att det finns inte.
Väntar på att Apan ska få upp vattenflaskan.
Foto: Husseapan
En väldigt bra sak med att springa för Team Evidensia var att vi efter loppet, gick till deras monter och där stod deras grymma sjukgymnaster och erbjöd massage, stretchning och goodiebag!
Blir knådad av sjukgymnasten Marie från Djursjukhuset Evidensia, Malmö
Foto: Husseapan
Det var så otroligt gött att bara sitta och njuta av att bli pamprad.
Njuter av att bli knådad!
Foto: Husseapan
Knådad, stretchad och klar, åkte vi hem. Väl hemma packade vi upp våra goodiebags. Hundlöpet hade en välfylld påse och jag diggade starkt sköldpaddorna! Apan fick en snygg grön tröja och nu har vi vars en vattenflaska!
Alltid spännande att se vad man har fått!
Foto: Apan

Grymt bra goodiebag med mycket snacks.
Foto: Apan
Evidensias goodiebag fick vi också bra saker i och fler sköldpaddor!!!
Innehållet i vår goodiebag från Evidensia.
Foto: Apan
Sedan var där bonus-goodie eftersom en av sponsorerna delade ut smakprover innan vi kom.
Bonus-goodie
Foto: Apan
Vi vill tacka Hundlöpet för att ni åter har genomfört ett välorganiserat, väloljat arrangemang! Vi är precis lika nöjda i år som förra året.

Med glada svansviftningar
Grå

PS. Vi kommer omsätta detta i praktik fram till nästa år...


Inga kommentarer: