12 augusti 2014

Moving on up!

Idag kämpade Junioren och jag vidare med släpspåret. Denna gången kom jag ihåg att öppna hela verktygslådan och det gav resultat!

Började med lite uppvärmning ute på ett stubbfält. Dels fick den grå rallyråttan springa av sig och vi körde ett par hämtningar av en vanlig dummie. Blev lite  paus medan jag figgade till Husse och Stridsvargen.

Vi hittade en bra timmerväg mellan granarna. Husse tog en kaninskinnsklädd dummie och sprang in en bit på vägen och stod kvar, beredd att sno åt sig dummien om det var det sedvanliga tramset med gripandet. Jag släppte på Junioren och han drog efter Husse och dummien, snabbare än en avlöning. Förutom att han sladdade och gled i barren på marken, fick han snabbt tag i dummien och satte bra fart in. Viljan att springa in, resulterade i lite slarvigt grepp och enstaka tapp med omgrepp. Strunt samma när en aldrig skådad energi att springa in med dummien visade sig. Dock visade skicket och påföljande skick, en vilja att äga dummien om jag inte var på honom. Hur kul blir det att springa till en Apa som står och gormar? 

Paus och Husse tränade räddningssök med Stridsvargen.
Matte är i sedvanlig ordning figurant = försvunnen i skogen. Fördelen med att sitta i skogen, se ut som en jäkla urcellen Ellen och vänta på att bli hittad, är att man hinner rota i sin mentala verktygslåda! Det är även förbaskat roligt att se Stridis "in action" och veta att man bidrar till att han kan göra ett bra jobb på jobbet!

Ny timmerväg och denna gången stack Husse till skogs med en vanlig slät dummie som dumpades 20-30m in. Återigen drog Junioren som en avlöning och hämtade dummien och avvek 5m ifrån mig. För att citera Husse: "Där har du svart på vitt att han skiter i avlämningen!"

Nytt skick och denna gången blåste jag inkallningssignal och backade först in bakom några stora ormbunkar. När Junior kom emot mig, gick jag honom till mötes med handflatan öppen ut åt sidan. Junioren hann knappt bromsa i sin vilja att dunka dummien in i handen.

Ytterligare något skick och ett avslutande skick med en kaninskinnsdummie. Samtliga skick i full fart ut, snabbt gripande, när Junioren vände upp mot mig - inkallningssignal, full fart in, kort tillmötesgående och dummiesarna till handen!

Får man lov att dansa riverdance av lycka när ens hund levererar? Det enda smolket, Matte hade bara tråkigt belöningsgodis. Balla bollen låg kvar i bilen, tur att Husse räddade oss! Brandslang att kampa i var väldigt uppskattat!

/ Matte, grymt nöjd med dagens träning!

Inga kommentarer: