27 januari 2013

Lose Yourself

Idag var jag och Apan på vår andra rallylydnadstävling och det var tack vare mig att vi kom dit i tid! Om man nu ska vara framme så ska man inte ställa väckarklockan på tiden då man måste åka. Pekar inte tass åt någon men APAN kanske borde tänka efter en gång till i fortsättningen. Nåja, visste att det betydde mycket för Apan så när det var 20 minuter till avfärd och ingen rörde sig i sovrummet så körde jag morgonrevelj - skyll er själva!

Vi tävlade på Lunds BK som för dagen hade hyrt in sig i ridhuset på Eslövs RK. Vi kom dit i bra tid och Apan gick iväg för att startanmäla och gå banan. När hon hade gjort det, rastade vi och försökte värma upp ute i snön. Det gick inte så bra för där var så mycket hundar och Apan var ovanligt observant och noterade att inropen till uppvärmningsbanan inne i ridhuset och banorna, fungerade mindre tillfredsställande. Det gjorde att vi helt enkelt stod och höll koll på när vi skulle in.

På uppvärmningsbanan fick vi till det riktigt bra och sedan var det en mindre trevlig hund som talade om att den inte tyckte om någon, utan att vara ombedd och då tappade vi vår fina fokus. Apan blev stressad och innan vi hann samla ihop oss, ropades vi ner till vår bana. Kan säga att jag tyckte den var toppen, den var full av sådant där smaskigt som de hornlösa älgarna, lämnar efter sig och det måste man hitta varenda flisa av. Okeeej jag erkänner, jag kickade upp Apans stressnivå ett antal snäpp men det var inte avsiktligt - faktiskt!

Starten avklarades och jag lyckades plocka upp smask från marken på väg till första skylten som var 360-höger: -1 för nos.
Skylt 2 var Sitt-gå runt: Jag letade smask och traskade före Apan och fick gå tillbaka och satte mig och Apan susade runt mig så fort att jag inte hann tänka - stressapa! -1 för nos, -1 för sträckt koppel, -1 för snett sättande. Dessutom cashade Apan in -1 för förarfel. Hoppsan!
Skylt 3 var helt om vänster i ett hörn med massor av smask: -1 för bristande samarbete. Kan bero på att jag var upptagen med att vittja marken på smask, Apan ruttnade ur och bara gick iväg med mig på släp i kopplet...
Skylt 4 var spring: Inga anmärkningar
Skylt 5 var normalt tempo: Inga anmärkningar
Skylt 6 var framför 1-2-3 steg bakåt: Apan har dragit på sig -1 för förarfel och vi vet faktiskt inte vad det var hon gjorde som var fel. Misstänker att en fot har varit på turné och inte hållit sig stilla på rätt ställe.
Skylt 7 270 vänster: Inga anmärkningar
Skylt 8 var spiral åt vänster: Här blev det fullständigt bananas! Jag hittade massor med smask och rusade fram till det så Apan höll på att tappa kopplet, sedan var jag rent plötsligt lika långt bakom henne och när jag sprang ikapp fick jag syn på hundarna på andra sidan banan och spanade in dem medan jag åt mer smask. Apan ruttnade och traskade vidare och då skulle jag springa ikapp och hamnade på fel sida av henne och jag vette sjutton om vi inte snurrade bort oss bland konerna helt. Vi har i vart fall fått -10 för ej korrekt utfört moment - HEPP!
Skylt 9 var sitt framför-vänster ingång- framåt: -1 för nos
Skylt 10 var enkel slalom: -2 för sträckt koppel... kan hända att jag höll koll på annat än Apan...
Skylt 11 var tysk/mallevändning: Ingen anmärkning
Skylt 12 var sidosteg till höger: Ingen anmärkning
Skylt 13 var läggande under gång: -1 för nos. Hallå!!! Jag var ju jättenära allt smask!!!
Skylt 14 var sitt-spring: YES!! Äntligen något jag är grymt bra på! Dessutom kom målskylten efter det och då får jag springa hela vägen ut från banan. Glömde att slöapan inte är i närheten av weimaranerfart för hon blev ju hopplöst på efterkälken -1 för sträckt koppel...

Vi fick totalt 74 poäng och har därmed vårt andra godkända resultat på vår andra start och det är vi grymt nöjda med. Godkända resultat är liksom en bonus. Målsättningen är att ha kul och att Apan inte får bryta ihop och låta hennes inre tävlingsmonster ta över. Idag var det nära men hon lyckades samla ihop sig och när jag drog iväg på sista momentet så skrattade hon bara. Hon har faktiskt humor men det sitter långt inne.

Sedan tänker jag utdela några egna minus:
-1 till protokollskrivaren som har använt en trubbig blyerts så att det är halvt omöjligt att läsa protokollet.
-1 till att det tog evigheter från det att Apan lämnade mig för prisutdelning tills hon kom tillbaka.
-10 till Apan och Tilas Matteapa för att jag inte fick hänga med min flickvän Tila!!!

Fast megaplus till att Apan körde en annan väg hem enkom för att stanna på restaurang Gyllene Måsen så att jag fick min ostburgare!

Megagrattis till Tila med flock för samtliga var på pallplatser idag!!!

Det som var bra med dagens tävling är att Apan nu äntligen har förstått, hur viktigt det är att hon tar kontroll och förblir lugn. Att hon är lugn i rösten och att hon gör momenten lugnt så att vi inte skenar runt och förlorar kontakten med varandra som vi gjorde idag. Att hon är noggrann och petig med detaljerna och det känner vi är vårt handikapp. Vi har ju inte gått några kurser, vi har bara tränat med kompisar och läst på skyltarna. Nu ska vi nöta om från början med fokus på detaljerna och att arbeta lugnt och fokuserat. Då är jag helt säker på att det kommer gå kanon på nästa tävling *vift*

Med glada rallysvansviftningar
Grå



3 kommentarer:

Matilda - Aqua Seer's Kennel sa...

Bra jobbat och mycket trevlig läsning :-)

Björn o Clara sa...

Ett stort GRATTIS från oss.

Hanna aka Lilla My sa...

Grattis till de kvalificerande poängen! Bra att du vet att du har ytterligare några poäng, som du kan offra på smaskens :).

Nospussar från Tila