3 januari 2013

Gett Off!

Nu kan Apans jullov inte vara över snabbt nog. Hon har drabbats av en träningspsykos eller något annat knas. Det är inte en lugn stund! Är vi inte ute och tränar så är vi ute och springer som tokar. Jag fattar ingenting. Hela hösten har vi bara slöat eftersom Apan bara har snörvlat och hostat. Lagom till att den rödklädda tjockis-apan skulle komma, fick ap-stickstanterna tummen ur och gav Apan meducin. Börjar just undra vad det var för meducin egentligen, Apan har ju blivit knäpp!

Det började redan på nyårsdagen. Då åkte vi norrut och träffade Greyberry-klanen. Vi skulle träna viltspår. Mitt spår var ca 600m långt och var nästan 20h innan, innehöll fyra vinklar varav en oblodad samt en återgång och ett bloduppehåll på ca 20m. Det som dock inte var med i kalkylen var att rådjuren hade kört formel-1 i spåret under natten. Tydligen uppskattar inte rådjuren nyårsraketer, de heller. Dessutom hade jag utöver rådjur, haft en uslig räv i mitt spår under natten. Försök reda ut vad som är vad i den röran om ni kan! Tre spår med samma liggtid och tre förvirrade hundar så jag var inte ensam.

Fick en apporteringsruta med svartfågel, kanin, duva, rapphöna och en ny bekantskap, en and. Den där anden kan man sammanfatta med "en sabla massa fjädrar" - PTVI!! Tänkte att jag jag skulle vara praktisk och plocka bort lite av de usliga fjädrarna. Tydligen får man inte göra sådär för då kommer det en sur Apa dundrande i skogen. Förstår inte att en i vanliga fall så sävlig varelse, kan vara så snabb när man löser problemen praktiskt.

Dagen efter var vi på Svedala BK och tränade rallylydnad och lydnad tillsammans med min nya polare, samojeden Bonnie och hennes husseapa. Jag och Apan hade tre övningar som vi skulle träna. Första övningen var att vi kedjade två rallymoment, sitt-gå-runt och sitt framför, 1-2-3 steg bakåt. Det blev riktigt bra och Apan var nöjd.

Andra övningen var skicka-över-hinder från fortsättningsklassen och vi hade en liten diskussion med Bonnies husseapa om hur man ska göra det momentet. Apan vill inte skicka mig direkt vid skylten, hon säger att då kommer jag få alldeles för många chanser att hitta på hyss. Hon har så låga tankar om mig, så usligt! Vi fick till det riktigt bra. Apan tyckte att vi skulle prova att kedja ihop det med de andra två momenten. Det gick superbra och vi var grymma!

Sista övningen vi hade för dagen, var linförighet. Jag hade en helt fantastisk doft i nosen och hade supersvårt att koncentrera mig. Hade det varit tidigare så hade vi gjort något annat. Numera har vi en liten annan agenda. Jag ville så gärna till den där fantastiska doften och Apan var så neslig. Varje gång jag fokuserade på doften, gick vi bort från den. Varje gång jag fokuserade på Apan, gick vi mot den den goda doften. Apan sade att vi fick till en kick-ass bra linförighet!

Idag blev det också en tur till Svedala BK och en ny träning med Bonnie och hennes husseapa. Vi hade en ny träningsplan med oss för idag. Både kedjor och enstaka moment fanns på agendan. Jag och Apan började med att värma upp med apportering med min snuttiga kanindummie och sedan tog vi itu med lydnaden. Vi började med rutan.

Apan gjorde tre skick då jag hade target i rutan och sedan tog vi bort den. Lagom till fjärde skicket så hade Bonnie och hennes husseapa ställt upp för att ta hindret som stod intill min väg mot rutan. Jag kom på att jag inte hade visat Bonnie hur bra jag är på att hoppa. Så på väg till rutan, gjorde jag en ursnygg 90-graders sväng och hoppade över hindret och sedan gick jag nöjd bort till Apan som bara skakade på huvudet. Jag gjorde om det sedan när Apan skickade mig igen. Apan sade att jag är knäpp. Apan kortade in skicket och så fick jag ta mig in i rutan igen. Apan säger att vi ska träna mycket på att hinder i närheten av rutor och koner så att jag håller reda på vad jag ska göra.

När vi hade trasslat färdigt med rutan, kedjade vi ställande under gång och inkallning. Vi fick till det efter en del pysslande. Vi har inte tränat ställande under gång på ett bra tag. Inkallningen var jättekull och jag satsade i full fart och gladde Apan genom att inte bromsa mot hennes ben.

I rallylydnaden tränade vi sitt-helt om höger/vänster. Vi hade även sitt, sväng vänster/höger, 1 steg, sitt. Det har vi inte tränat tidigare men det är ju som en kort förflyttning i fritt följ. Vi provade även sitt, lämna, sväng höger, 1 steg, kalla in, sitt. Det var riktigt roligt att springa fram till Apans sida och sätta sig. Slutligen tränade vi att snurra under gång och det gick grymt bra.

Imorgon har Apan lovat att hjälpa Husseapan och Stridis. Jag hoppas att det betyder att jag kan ta det lite lugnt och bara softa.

Med vänliga svansviftningar
Grå

Inga kommentarer: