21 mars 2011

Vårtecken!

Vi blev utskällda av en apa och hans hund nere på stranden idag. Han sade att det var koppeltvång såhär års och att Apan var en dålig apa som hade mig lös. Apan blev rysligt arg för det finns helt andra datum på kommunens hemsida om vad som gäller för stränder och lösa hundar. Hon säger att det är ett säkert vårtecken när folk börjar skrika om koppeltvång.

Den främmande apan och hans hund blev snälla sedan när Apan sade att kommunen hade egna regler för det där och de stod och pratade en stund. Den främmande apan berättade att hans granne var polis och sprang och gapade på alla som hade sina hundar lösa. Det är det värsta Apan vet när folk springer och hackar på andra och hävdar yrkestitel för att lägga tyngd på det.

Apan var så arg att hon skickade SMS till Husseapan som är på hundträning med Stridstysken. Husse sade att Apan har rätt och att han för säkehets skull ändå ska kolla upp med en apa som är duktig på just sådana frågor. Sedan ville vi veta hur det gick för Stridstysken!

Husseapan berättade att de hade spårat på förmiddagen och det hade gått jättebra!. Klart det gör! Jag har visat den där germanska urdingon hur det ska gå till och Apan gav faktiskt Husseapan några råd som var lite hjälp på vägen. Nu ska man ha klart för sig att Apans begåvning när det kommer till spår, är begränsad men hon försöker lära sig och hon ska ha liiiite, bara pyttelite beröm, för att hon har lätt att se småsaker som kan vara viktiga och att hon alltid försöker placera detaljerna i förhållande till helheten. Men säg inte det till henne, hon blir så odräglig då.

Apan frågade vad de skulle göra på eftermiddagen men Stridstysken skulle få ligga i bilen och vila och Husseapan skulle titta på när andra hundar med sina förarpor tränade på att hantera stökiga situationer. Det lät rätt skoj men jag skulle aldrig orka titta på. Jag har fortfarande ett behov av att vila upp mig efter helgen. Imorgon har jag stämt träff med Clara. Jag ska med hennes hjälp, försöka reda ut tramset med platsliggning och se om hon kan förklara det bättre än Apan.

Med vänliga svansviftningar
Grå

1 kommentar:

Clara sa...

Tjena
Givetvis har jag en plan för dig som du kan få reda på redan nu.

Vi börjar med platsliggning tillsammans med mig så kollar vi på vilket avstånd som du ligger säkert på.

Stannandet o läggandet under gång är två andra moment.
När detta väl är fixat så är det bara att säga till apan att hosta upp 150 spänn och anmäla er till tävling. Siss i morrn.