16 oktober 2009

Upp som en sol & ner som en pannkaka

Vi var på utflykt igår. Vi stuvade in oss i Mattes bil och åkte till en strand som jag inte har varit på tidigare. Husse & Matte gillar att fotografera båda två så de hade kameror med sig och jag fick springa lös. Det var ett roligt ställe att vara lös på och jag fick springa massor. Ända tills jag hittade en hel hög kaniner som jag satte efter. Det är så roligt att driva kaniner, drev dem med skall för att Matte skulle veta vart jag var. Hörde Matte långt borta men ville inte riktigt släppa jakten. Kaninen var inget rolig för den fattade nog att Matte ville fånga in mig. Den drog i vart fall i full fart mot henne och sedan var jag kopplad på resten av den utflykten.
Matte stannade för att fotografera något och då passade jag på att praktisera lite viltvård. Jag hittade en skadad småfågel och den var ganska illa däran. Den låg vid ett skjul så Matte misstänkte att den hade flugit rakt in i det och skadat sig, vi såg till att den slapp lida mer. Trodde jag skulle få behålla den eftersom jag hittade den men Husse gömde undan den för mig.

Dagens höjdpunkt var ändå när vi kom hem för Matte gjorde rådjursgryta. Ni anar inte hur gott det luktar när det finns rådjurskött i köket. Jag höll på att slå knut på mig själv. Matte tyckte att jag skulle hålla min stora snokiga nos borta men dessa underbara dofter... sedan kom höjdpunkten - jag fick benet från köttklumpen!Ville dra iväg och äta det på min favoritmatta men åkte ut på balkongen ihop med benet. Sedan blev det som det blev, Matte hade någon knasig ide om att jag skulle gnaga av köttslamsorna och på sin höjd äta märgen för så har hennes tidigare hundar gjort. Ni skulle sett hennes min när hon kikade ut på balkongen och det bara fanns en liten knota kvar av benet - obetalbart!
Fick komma in med en gång och Husse tog knotan med kommentaren att det var Matte som fick gå ut med mig under natten när min mage blev dålig.
Jag vart helt proppmätt så jag bäddade till extra mysigt med min kudde och somnade. Matte kände på magen flera gånger sedan under kvällen. Var orolig att jag skulle bli hård och allt vad hon surrade om. Var mest nöjd med tillvaron. Fick ju lite köttbitar och det finns en hel skål med bortskuret kött som Matte ska göra till träningsgodis. Jag kommer ha det lyxigaste godiset av alla på agilityavslutningen!

Vaknade nu på morgonen och mådde inte helt prima. Vacklade bort vardagsrumsmattan och stod där en stund. Till slut kom där upp en hel drös benflisor och märgbitar. Matte och Husse kom farandes och jag fick sitta med Husse i hallen medan Matte städade mattan. Hon får tydligen städa en gång till senare idag för det var helt omöjligt att se om mattan blev ren. Efter städningen gick vi ut på morgonrunda. Blev utskälld av någon liten vit byracka i ett flexikoppel och funderade först på att sätta honom på plats. Kom på att jag var upptagen med att må illa så jag lät honom komma undan denna gången. Matte hade inte det minsta bråttom på rundan, säger att det beror på hennes nya jacka. Påstår att den är som en kamin och när hon slipper frysa så kan jag sniffa runt bäst jag vill. Kunde hon inte ha köpt den tidigare?

Nu tänker jag spendera förmiddagen i bädden och se om min benbaksmälla ger sig
Svansviftningar

/Grå

Inga kommentarer: