12 september 2009

AGILITY

Vi har börjat på agilitykurs, det är skitball. Man får springa fort, hoppa över roliga saker, balansera på saker, springa i tunnlar och man får massor av godis! Ni anar inte så mycket smaskig leverkorv jag lurar av Matte på träningarna. Lite humor är det för Matte tycker riktigt illa om leverkorv, hon äter inte det och gillar inte doften heller. Jag tycker att hennes händer doftar underbart efter träningarna men det gör inte hon.

Vi går i en nybörjargrupp men det går riktigt snabbt framåt för att alla vi hundar som är med, gillar verkligen det vi gör och våra Mattar & Hussar hänger med bra de också. De flesta ser till att de är på plats en bra stund innan och sätter ut alla hindren så när kursen väl börjar så är det bara att köra igång. Vi får träna olika hinder en stund och sedan får jag pusta i bilen. Matte säger att då går alla mattar och hussar igenom agility i teorin. Vad det där innebär har jag inte riktigt koll på men Matte har en bok som hon ska läsa ur och så pratar de om olika metoder att träna de olika momenten. Efter det få vi hundar träna igen och då blir det full fart på nytt. Det är så kul!!!Trots att gruppen inte är så stor så är vi indelade i två mindre grupper, efter vår storlek. Jag är allra störst höjdmässigt i gruppen. I min grupp är det jag, en svart pälsig hund och en vit pälsig och så är där en liten stor hund. Låter det knäppt? Vi blev mätta idag och den hunden visade sig vara 2cm för hög för att vara med de små och mellanstora hundarna så nu ska han hänga med oss istället. Hans matte var inte jätteglad men de andra mattarna och hussarna påpekade att det finns fördelar med att vara stor men ändå liten. På hinder som bromsar oss om är riktigt stora kan den som är mindre vinna tid och likaså på hinder där vi stora måste huka oss lite och automatiskt blir lite långsamma. Det är egentligen bara på hopphindren som han kommer få ta i lite extra så det kommer gå galant för honom med. Imorgon ska vi på utställning och Matte har lovat att denna gången finns det fler som jag på utställningen och att jag ska få träffa tre av min sort som jag kanske ska få träna ihop med sedan. Det hade väl med tider, Mattes jobb mm att göra om det verkligen blev av. Wow, fler som jag, det händer nästan aldrig att jag träffar andra som ser ut som jag så det ska bli spännande. Matte muttrar att jag ska uppföra mig men hon muttrar ju alltid det så äsch!

Med vänliga svansviftningar
Grå

Inga kommentarer: