16 juni 2013

The game is on!

Idag har vi släpat runt Apan på Lydnads & Agility-SM i Falkenberg, med betoning på släpa. Enligt Apan har detta nu resulterat i att koppelträning är högst på agendan. Hon hotar även att jag inte får följa med i fortsättningen. Hon påstår att jag uppviglar Junioren och säger att han kan gå riktigt fint i koppel när jag inte är med.

Nåvars, vi campade bakom Tants mysiga försäljningstält. Hon har ju skaffat en webshop och vi rekommenderar den varmt. Syftet med att campa hos henne var att jag kunde kontrollera om någon faktiskt köper alla de där fleeceflätorna som Apan sitter och flätar. Jag menar att Junioren gillar dem är en sak, han är valp och förstår inte bättre men att någon annan skulle vilja ha de där, övergår mitt förstånd. Vid min ädla svans - det kom apor och köpte dem! Det hör inte till vanligheterna att Apan har rätt men denna gången hade hon faktiskt det.

Vi satt även så att vi kunde se lydnadsplanen och alla de duktiga hundarna som var där ute och var sådär superduktiga som man bara kan förvänta sig av hundar som har tagit sig till SM tillsammans med sina apor. Det är imponerande att se ett väloljat team på en lydnadsplan och hålla ihop i moment efter moment.

Apan har länge gått på tomgång. Vi har inte tagit tag i träningen för hon har inte haft energi och ork, trots Juniorens ankomst. När vi satt där såg jag hur hennes glöd tändes. Den där blicken i ögonen var tillbaka och innan hon hann vända sig mot mig, gav jag Junioren en puff i ryggen så att han satt vid hennes fötter. Jag viskade i hans öra "Tag - you're it!" 

Jag har nämligen bestämt att jag ska träna Apans kondis, att vi ska köra CaniCross, viltspår, och lite rallylydnad. Jag överlåter åt Junioren att ta över stafettpinnen i lydnaden. Jag ska vara coach i störningsträning och drilla honom ordentligt. Alla har vi vår roll och min är att se till att Junioren är väl förberedd när han kommer ut på banan tillsammans med Apan.

Apan har handlat till oss allihop idag: Agilitysnacks till mig för att de är mina favoriter. Sedan köpte vi några andra för jag fick smaka dem i montern och sedan ville jag äta upp hela påsen. Härom året köpte Claras husseapa rosa koner till mig men vi glömde beställa tillhörande band. I år köpte vi bandet men eftersom erbjudandet gällde en komplett ruta, tog vi fyra oborrade koner. Vi har ju redan de borrade som vi fick av Team Clara så nu kan vi snart bygga en helt rosa träningsbana!

Paus/platsfilt till Junioren. Apan försökte lära mig pausfilten när vi började träna men mina myrtassar fixar inte det där. Te till Apan. Godis till Junioren, de är mest kött och mjuka och innehåller inte en massa skräp. Koppel till Junioren för Apan säger att hans valpkoppel bränner upp hennes händer. Planeringsblock till Apan till henne och Junioren. Jag har ju Tants fina träningskalender. Slutligen en Bumi till Stridsvargen. Den kommer med hållbarhetsgaranti. Vi får väl se om vi behöver utnyttja den garantin eller inte. Det känns på något sätt tryggt för leksaker överlever mycket sällan Stridsvargen.

Med coachande svansviftningar
Grå

1 kommentar:

Hanna aka Lilla My sa...

Vilken helg ni haft. Själv har man inte fått göra ett skvatt. Ganska taskigt och på gränsen till djurplågeri, om du frågar mig. Hälsa Stridis, att han får nog behålla sin leksak. Har försökt förstöra min i ett år och inte ens ett bitmärke i den. Jag garanterar dig att jag gjort mitt bästa och det brukar räcka långt i vanliga fall.