9 april 2013

Ka-Boom!

Så har vi till slut nått botten.

Jag har i många månader, funderat på vad jag ska ta mig till med Grå. Det fungerar inte, vi har kämpat i ganska exakt 4 år och fortfarande är vi inte ens i närheten av att nudda vid det jag vill hålla på med. Jag har hund för att utvecklas, träna och tävla. Med Grå har jag utvecklats och tränat men vi når aldrig det sista som är så otroligt viktigt för mig, det som är drivkraften i min träning, målet att tävla och att tävla på en hög nivå.

Jag är så otroligt ledsen över att inte nå dit. Grå räcker inte till, han har inte de förutsättningarna som krävs. Han är otroligt lättlärd och kan idag genomföra i princip samtliga moment i elitklass men vad hjälper det när han inte fixar en simpel platsliggning i klass I och när han inte håller ihop i enkla kedjor och de lägsta av störningar får honom att dra snabbare än en avlöning.

Nu säger vän av ordning att "jamän du har en jakthund, jaga med den". Grå räcker inte där heller, han gör helt OK Eftersöksprov som tar oss till fältet men där tar det slut. Grå gör fina slag med bra vidd men drar på allt som rör sig och vägrar lyssna på sin förare. Hans motor är dock inte så stark och han ger sig redan i första släppet. När han anser att han är klar, lägger han ner arbetet och det går väldigt fort.

Det syns även i spårarbetet. Vissa dagar är han kanon i viltspåren och det kan var hur gammalt och svårt som helst. Andra dagar, skiter han i vilket och ignorerar ett simpelt nybörjarspår.

Grå är absolut lyckligast när han får stuffa runt i trädgården och på stranden och ha en kravlös tillvaro. När vi kämpar på appellplanen så är han visserligen glad men han är precis lika glad om inte gladare, att få gå därifrån.

Jag har beslutat att leta en efterträdare till Grå. Jag vill ha en Grå junior och jag vet vad jag vill se i den hunden och vad jag vill se i föräldradjuren. Jag vill se förighet, will-to-please, arbetsmotor och engagemang i arbetet.

Jag kommer fortsätta att arbeta med Grå för att han mår bra av att hålla igång. Däremot ska han få slippa några tyngre krav på tävling för det gör ingen av oss lyckliga. Kanske kommer vi ut på mindre och enkla tävlingar men jag lägger med stor sorg i hjärtat ner nu. Jag orkar inte mer.

Matte

3 kommentarer:

Christin, Milla & Spookie sa...

Usch. Vilket svårt beslut, men jag förstår dig... Man orkar inte kämpa i motvind hur länge som helst och om Grå nöjer sig med det lilla så blir det nog bäst så. Ska bli spännande att se vem Grå Jr blir.

Hanna aka Lilla My sa...

Jag förstår hur du känner och även om det är ett tufft beslut, så betvivlar jag inte på att det är rätt. Vem vet vad framtiden har att erbjuda er två, efter ni har vilat från alla "måsten".

Kram

Björn o Clara sa...

Tjena
Tack för ditt samtal idag. Hoppas att jag kunde stötta dig i din besvärliga situation.
Du ska egentligen ha tapperhetsmedalj för ditt engagemang och tro på Grå.
En vacker dag kommer man till ett vägskäl och då får nu Grå mestadels vara HUND (som nu Clara) och du tänker i ett vidare hund perspektiv.
Lycka till i morrn och hoppas att du är på "banan" (oavsett vilken det blir) för det är på den platsen du älskar att vara tillsammans med din hund.