9 augusti 2011

Lydnadsträning i Lund

Vi skulle träffa Clara & Co i Lund och träna. Vi försökte få med oss Husseapan och Stridstysken men för att använda en fisketerm - det nappades dåligt på den idén. Det är något med att träna i Lund i juli som inte fungerar. Vädret var jättetråkigt, det regnade och blåste! Det var likadant när vi tränade för Killen med Mallarna, det var också i juli och ösregnade. Apan har åkt hem med blöta aptassar båda gångerna!

Till råga på allt har weimobilen drabbats av någon form av haveri så min normala väg in och ur den är helt i baklås. Jag tvingas numera kliva in och ut via evakueringsluckan!! Hur genant är inte det? Behöva hoppa in och sedan krypa in i buren som en annan akrobat och omvänt tillbaka. Jag har informerat Apan om att jag kräver ett nytt mer representativt färdmedel. Apan säger att hon jobbar på det.

Jag och Apan var för ovanlighetens skull först så vi passade på att köra lite enkla agilityövningar som stod uppställda medan vi inväntade de andra. När vi väl var samlade var vi var ett helt gäng kända och lite okända som beslutat att trotsa ovädret. Jag, Söta Clara, Moonan & Tims, "de svarta kommissarierna" Beck & Wallander och så var där två hundar till som jag inte har träffat tidigare men de var väldigt trevliga.

Precis som alltid blev det gruppmoment till en början. Liggande och sittande i grupp. Jag och Apan har knappt tränat det alls på väldigt länge så hon stannade nära och så fick jag mycket stöd. Jag klarade nästan att ligga still hela vägen och jag nynnade bara lite på slutet. Sittande i grupp börjar bli stabilare det med men det är ju så ruskans tråkigt att bara sitta där och glo.



Eftersom vi var så många så blev det väldigt fri träning och alla var lite på sitt håll. Jag och Apan fick hjälp av Claras husseapa med kommendering i lk1s linförighet. Jag avskyr linförighet! Det blir liksom helt knasigt när man har tränat fritt följ. Helt plötsligt blir aptassar som på fria följet, pendlar, helt stilla och det där dumma snöret man har om halsen och bara knasigt allting.

När vi hade gjort ett havltaskigt kommenderat linförighetsprogram så körde vi lite fritt följ istället och det gick betydligt bättre!
Vi körde även lite läggande och ställande. Något som jag inte har tyckt varit så viktigt tidigare men som apan påstår är jätteviktiga moment i lydnadsklass1 så jag får väl ge efter lite och träna på dem så de blir bra.

Lägger in lite bilder på mina tappra träningskompisar som härdade ut i regnet!
Jag tror det är Tims som röjer med sin matteapa, han är ett busfrö!

Clara övar att springa till konen och invänta instruktioner.
En av de där kommissarierna, tränar stegförflyttningar med sin matteapa.

Slutligen skickade Moonan en jättefin bild på mig och Apan är Apan så henne behöver ni inte glo på. Ni ser ju har jag har det på träningarna med en apa som är över allt och som man måste hålla reda på...

Med regnblöta svansviftningar
Grå

1 kommentar:

Clara sa...

Tjohooo.
Det var en braig träning i Lund. Från min horisont så skötte du dig väl. Skit i vad apan säer.
Det är nog klokt att lära sig både ställande, läggande o sättande under gång för det har du med dig upp i elitan o till sm=>landslaget.