27 januari 2011

Nu är det vår för Apan lägger spår!

Idag fick jag "avrosta nosen" enligt Apan. Själv använder jag min nos hela tiden men låt Apan lalla runt i sin lilla värld och tycka annorlunda.

Apan hade lagt fyra korta motivationsspår, ett rakspår, två med vinklar och en lång båge. Hennes tanke var att vi skulle gå ett spår, göra en liten lydnadsövning, gå nästa korta spår, göra en ny övning osv. Det var som sagt hennes plan... jag modifierade den lite.

När jag såg min spårsele och min fina rosa spårlina (rosa är manligt och har du en motsatt åsikt så har jag en uppsättning tänder som kan ändra på den åsikten...), satte jag mig ner och ylade så glad jag var. Apan muttrade något om att asfalten visst blommade och som vanligt är hon helt obegriplig.

Nåväl, jag släpade Apan till spårstarten och kunde knappt behärska mig när hon spände fast selen och satte dit linan. När hon gav spårkommandot, flög jag iväg med Apan på släp i linan. En bit ut i spåret insåg jag att det var fullt av goda korvbitar och då släpade jag Apan hela vägen till spårstarten och började leta upp alla godbitarna i ett rasande tempo. Plötsligt kom vi fram till en röd plastlåda och under den låg det ännu fler korvbitar.

Nu insåg jag att det fanns något att vinna på detta spåret så jag satte efter Apans doft igen. Hon ropade något om inkallningsövning men HALLÅ! Vem sjutton har tid med sådant dravel när det finns ett helt fält som ska finkammas på korvbitar?!? Inte jag i alla fall så jag drog vidare!

Jag länkade ihop alla Apans kortspår till ett enda långt och Apan fick hänga på vare sig hon ville eller inte. Det kom riktigt fult aptjatter bak ifrån spårlinan när jag släpade henne genom ett snår med taggbuskar. Hon påstod att hon inte hade lagt spåret där och att om jag tog det lugnt och spårade lite noggrannare så skulle jag inse det. Jag ignorerade henne helt, dofterna i min nos sade att spåret gick där och Apan är alltid förvirrad så henne litar jag aldrig på när det gäller spår.

Väl hemma igen körde vi de övningarna som Apan hade tänkt göra mellan kortspåren. Idag hade vi korvbelöning och övningarna fungerade klockrent! Ordningen och harmonin i team Grå är med andra ord återställd!

Med snabbspårande svansviftningar
Grå

2 kommentarer:

Clara sa...

Tjena
Din nos är ju bättre än Apans tjatter. Stå på dig.

Härligt att läsa att ni bildat TEAM GRÅ.
Blir det tröja o klistermärke?

Grå sa...

Jag funderar på att kidnappa Apans betalkort och ge henne en tröja. Hon vägrar ju att bära väst den där Apan.

Men helt klart att vi är Team Grå! Det har vi varit länge men inte så uttalat *vift*