29 mars 2010

Varför?

Vi har just varit ute på promenad och är lite förvånade. Vid ett av husen som vi passerar kom det ut en kille med sin hund och det första han gjorde var att börja hetsa sin hund mot mig och Matte. Vi tycker inte om sådant!

Matte har gett mig strikta förhållningsregler om att jag inte får svara på den typen av provokationer. Hon säger att det nöjet ska de inte få. Till en början gjorde jag som Matte ville och vi gick vidare och fortsatte med vårt.

På en tvärgata kom de rent plötsligt ikapp oss. Jag var upptagen med en tikfläck så jag ignorerade det lilla eländet till en början. Matte var upptagen med att städa efter mig så hon ignorerade också dem. Jag tyckte hunden lät väldigt konstigt, för varje konstigt skall så harklade den och så gjorde den kraftiga indragningar som om den hade skräp i nosen. Hundens Husse berömde hunden för det dåliga uppförandet!!!

Jag tyckte den lät så roligt så jag tyckte att jag skulle göra ett skutt i riktning mot den men Matte beordrade sitt. Kom ihåg att vi skulle ignorera hundar och människor som uppförde sig på det viset så jag gjorde som Matte sa. Efter det var Matte väldigt mallig och stolt och satte minsann näsan i vädret när vi gick vidare. Jag var inte sämre och gjorde som Matte *vift*

Vare sig jag eller Matte förstår varför man håller på och hetsar sin hund mot någon annans på det viset. Att en hund skäller mot en annan hund på det viset och ägaren hetsar på utan att uppvisa någon som helst förmåga på att hantera konsekvenserna av det, det är inte särskilt trevligt alls. Den typen av hundägare får Matte att se rött.

Vi har träffat den typen av blandrashundar tidigare. De har ofta en viss populär ras med i sin blandning och personerna som håller i kopplet är oftast inte särskilt representativa när det kommer till kombinationen tvåbening och bra hundägarskap. Matte har sagt att det finns tvåbeningar som försvarar den rasen med näbbar och klor och säger att hundarna är snälla och att andra tvåbeningar bara har fördomar.

Tja, inte vet jag men då kanske de borde jobba på att få bort den knasiga blandrasaveln och vara lite mer selektiva till vilken form av tvåbeningar de säljer sina hundar till. Matte säger att hon har lite svårt för att se hur det hela ska bli seriöst, någonsin! Hon har kanske en poäng...

Med vänliga svansviftningar
Grå

Inga kommentarer: