22 juli 2009

Mer träning!

Jag tror de är ute efter att ha ihjäl mig. Jag och Matte var och tränade för den där killen med de kaxiga Mallarna igår. Nu börjar jag förstå vad de pratar om när de gaggar om "linförighet", "läggande", "inkallning", "platsliggning" och igår tillkom det fler saker "kryp" och "apport"!
Till slut var jag så trött och snurrig att jag bara reste mig och talade om för Matte att jag ville gå till bilen och åka hem.

Matte var nöjd med träningen men det var inte jag. Den där killen sade att nu fick det börjas dras ner på korvbitarna och ställas lite mer krav på mig *morrar långt ner i magen* Vaddå!?!? Ingen korv??? Ska jag jobba gratis nu rent plötsligt??? Man kan inte bara gå in och ändra på dealen om hur samarbetet ska gå till sådär utan vidare!!! Matte håller med killen och jag surar, jag vill ju ha mina korvbitar!

Men förutom hela korv-debatten som jag fortfarande inte har accepterat, gick det hela jättebra. Helt nytt på repetoaren blev apporteringen. Alltså jag kan hämta pryttlar, om Matte eller Husse kastar ut min fina dummy i havet sticker jag och hämtar den. Men nu skulle det vara något som kallades apportstock i trä och man får på inga som helst vilkor tugga i den. Man ska hämta den och sedan sitta som ett annat fån med den i munnen och titta på Matte som tar emot den - ska!
Vilken jakthund sitter med en fågel i munnen i en halv evighet? Man kan ju få fågelinfluensa i så fall för att inte tala om att man ska greppa viltet ordentligt så man inte tappar det! Nope! Hämta stocken hos tränaren, bort till Matte och spotta ut så fort det bara går. Vi ska tydligen öva mer på det där. Matte var inte helt nöjd med antalet bitmärken jag satte i stocken och när jag tuggade på den så bröt hon mot regeln att inte använda ordet "nej" i dressyren och fick bassning av tränaren...

Krypandet var däremot kul! Fick massor av beröm!!! Men det är så jobbigt och min kropp orkar inte hur långt som helst. När jag blir trött så kryper jag med frambenen och låter bakdelen skutta ikapp och så får man tydligen inte göra. Matte säger att vi ska träna massor och att det blir bättre efterhand som mina muskler blir starkare. Undrar om man måste krypa på vintern också? Det vill jag nog inte, har så tunn päls på magen och bröstet. Matte bara klappar mig och säger att jag har täcken som skyddar magen så jag ska inte oroa mig. Har jag nämnt att jag har min Matte lindad runt en tass....

Med vänliga svansviftningar

Grå

Inga kommentarer: