28 oktober 2014

Movin' on out

Matte här! Sjuk sådan...

När man har legat sjuk i nästan en vecka och underhållit sig med att läsa hundbloggar, följa diverse hundgrupper mm på FB så noterar man en sak. Hundvärlden har svart bälte i att komma med oombedda upplysningar om än det ena och än det andra. Alternativet är att man ifrågasätter på ett ofta ganska otrevligt sätt, trots att man inte vet ett skit om det man ifrågasätter. Kära vänner och övriga, märker ni att jag gör en sådan sak, be mig hålla klaffen. Jag stör mig enormt på det och jag hoppas att jag inte utsätter andra för det.

En annan sak som jag har roat mig med när rastlösheten tog över, var att jag varvade febersömn med att sortera igenom 4 års högar av Canis, Brukshunden mfl hundtidningar. De artiklar som var bra och erbjöd bra träningstips på inom såväl tävlingslydnad, vardagslydnad, tricks, hälsa och jakt. Är nu prydligt insorterade i plastfickor i en arkivpärm.

Hittad några bortglömda Hundsporttidningar. De gick raka vägen ner i tidningsinsamlingen utan att ens bli öppnade. Jag vet inte vad alla andra tycker. Jag tycker att det är katastrof att hundvärldens svenska huvudorganisation, har en så dålig tidning. Jag roade mig för något år sedan med att jämföra ett nytt nummer med ett nästan 20 år gammalt och jag kan bara konstatera att det inte har hänt ett smack! Det är samma kåserier och teckningar, några rasrepresentanter som käbblar på insändarsidorna, ett rasreportage och samma röriga och halvt obegripliga utställningsreportage. Annonser för länsklubbarnas verksamhet i slutet. Det är så ointressant att klockorna stannar! Jag mailade för några år sedan och frågade om de ville ha in artiklar. Jag fick ett mail där man tackade men hänvisade till platsbrist. Platsbrist? Släng ut något gammalt ointressant utställningsreportage så finns där hur mycket plats som helst för spännande och lärorika reportage!

Brukshunden har gått från att vara samma smörja som Hundsport till att den för något år sedan faktiskt tog sig i kragen och ryckte upp sig. Bra jobbat Brukshunden! Från att ha gått samma väg som Hundsport dvs raka vägen från brevlådan till pappersinsamlingen, är den numera värd att läsa igenom. Jag hittade flera bra och användningsbara artiklar som hamnade i min pärm.

De äldsta och nyaste Canistidningarna hade många användbara artiklar, för något år sedan hade de ett dipp där man hängav sig åt rent navelskåderi och där artiklarna låg på en så invecklad nivå att det var svårt att ta till sig informationen och överföra den till något begripligt. Kanske var det därför läsarantalet sjönk. När man ryckte upp sig, blev det bättre om än att jag i år valde att ta en paus i prenumerationen.

Weimaranernytt, jag tröttnade lite på att läsa om samma hundar och samma människor. Visst är rasen liten men det är i regel samma samma. Här ska man komma ihåg att det är ideella krafter och ett beroende av att medlemmar skickar in material som styr vad som landar i brevlådan. Här har jag erbjudit mig och fått ett tacksamt mottagande till att vara en motpol till alla jaktreportage. Det ska bli spännande att se hur det mottas av medlemmarna.

Utöver tidningsartiklar så hittade jag efter hand som jag grävde mig igenom högarna, sedan länge borttappade anteckningar från föreläsningar och clinics med personer som Maria Brandel, Siv Svendsen, Heidi Billkvam mfl. Även de hamnade i pärmen och när jag ögnade igenom dem kom jag på flera olika lösningar på saker jag har funderat över!

Med utrensningen följde en större hög skräplitteratur och därmed var det bara en hög trädgårdstidningar kvar och de får vara kvar intakta eftersom de erbjuder det jag önskar att hundtidningarna tog efter med, en enda stor inspirationskälla. Numera har jag ett rent, fint och organiserat nattduksbord! :)

Matte som snörvlar vidare


Inga kommentarer: