4 oktober 2012

Faith

Jag och Apan drog till klubben för att träna och det var riktigt kul. Apan var visserligen noga med ordning och reda men hon var samtidigt kul när vi körde momenten och då var det faktiskt roligt att samarbeta med henne. Fortsätter Apan på detta sättet så kan jag nog tänka mig att fortsätta hänga med henne på appellplanen!

Vi började med en enkel kontaktövning och därefter gick vi rakt in på fritt följ. Apan säger att vi kan lika gärna börja med det eftersom det nästan alltid är det första stora momentet, efter platsliggningen. Vi jobbade med korta förflyttningar och många vändningar. Jag tyckte det var svårt att fokusera och hamna på rätt plats och jag fick anstränga mig men det var värt det. Apan var så glad och belöningen var korvslantar.

Nästa moment var Rutan och det blev väl lite tokigt. Apan sade visserligen "Rutan" mycket tydligt men så var där ju den där hästen att titta på medan jag sprang och rent plötsligt stod jag mellan mina fyra snyggrosa koner och kom inte riktigt ihåg om Apan hade ropat stå. Vägde fördelarna mot nackdelarna och därefter plockade jag upp min blå target och drog i full fart in till Apan som fnittrade sig sanslös. Hon lade tillbaka targeten och jag upptäckte under tiden en annan hund på södra planen. Vi fick köra ett par skick för jag var intresserad av hunden och inte rutan men till slut stannade jag mitt i rutan och vi kunde lämna momentet efter lite mys och köttbullar.

Vi gick vidare till hoppet i lk-II, ni vet det där man ska hoppa över hindret, sätta sig ner och sedan hoppa tillbaka. Apan säger att jag fuskar och jag säger att min metod är bättre än hur Apan vill ha det. Apan tycker att jag ska fortsätta lite längre än jag gör och så tycker hon att jag sätter mig snett i förhållande till hindret. Jag tycker hon är petig, jag klarar ju att hoppa tillbaka utan att slå i hindret så vad är problemet? Apan tycker att vi ska försäkra oss om att jag på inga vilkor slår i det så hon vill att jag får bättrre ansatssträcka på återhoppet. Vi jobbade med target och köttbullar och då är det inte så svårt att göra Apan till viljes.

Apan ville träna ställande under gång och lägga på störningar. Vi jobbade med ställandet och sedan kasstade Apan frestande dummies medan hon gick runt mig och så länge jag stod kvar, klickade hon och jag räknade noga så att jag fick rätt antal köttbullar för besväret!

Vi avslutade vår träning med att göra platsliggning och jag klarade faktiskt lk-Is platsliggning trots att jag hade hästar framför mig som sprang runt. Fick massor av köttbullar och sedan fick jag springa runt och nosa på saker som avslutande belöning. Grymt bra träningspass med Apan!

Med vänliga svansviftningar

Grå

Inga kommentarer: