17 juli 2009

Lång utflykt igår

Matte släpade iväg mig på hästtävling igår. Jag fattar inte rikigt de där stora djuren och vill lukta på dem och försöka jaga dem lite men Matte kopplade mitt koppel i kedja och sade bestämt ifrån att man inte fick göra så och att det finns hästar som inte tycker om hundar. Fattar inte riktigt vad de skulle kunna göra men Matte påstår att hon har sett hästar som tycker så illa om hundar att de avsiktligt sparkar efter dem. Verkar inte klokt! Vi satt på en hög läktare och tittade och det bästa med hela besöket var att jag träffade en fransk brud som var samma sort som jag. Vi hade hur kul som helst medan Matte pratade med hennes ägare.

Efter att vi hade tittat på hästarna så åkte vi och tränade för killen med mallarna. De värkar vara värsta duracell-hundarna. Matte retas med killen och säger att den ena mallen måste vara korsad med en pudel för den låter viff när den skäller. Den andra säger däremot voff med bestämdhet och jag tänker inte kaxa med de två killarna.

Jag fick visa vad jag och Matte har jobbat med och vi fick massor av berömd och Matte var så stolt. Vid ett tillfälle förstod inte Matte vad tränaren menade så han fick låna mig och så visade vi och Matte sade att det var en så stor skillnad sedan vi började träna att hon knappt trodde att det var sant. Tränaren visade hur vi skulle börja öva på att jag ska lägga mig när jag går brevid Matte och det var faktiskt inte alls svårt men nu ska vi ju försöka få ihop alla delarna. Det ska tydligen finlipas lite på mitt sittande också. Jag är jättesnabb på att sätta mig men det blir lite snett ibland och det får det visst inte vara.

Det allra bästa med att vara riktigt duktig på träningarna är att då stannar Matte bilen på ett ställe med en stor röd och gul skylt på vägen hem och så får jag en hamburgare. Matte får specialbeställa den för egentligen innehåller den lök och det tål inte hundar. Men den är mums i den varianten jag får den och jag har så brått att äta den. Fick ett megastort ben också som jag blev tvungen att rädda idag.

Matte flängde omkring i hela lyan med dammsugaren. Påstod att det var smuts och grå hundhår precis överallt - trams! Men i vilket fall som helst låg jag och tuggade mitt ben i lugnan ro på hallmattan när hon kom flängande med dammsugaren och skulle minsann dammsuga där med. Jag flyttade mig men insåg att mitt ben var i fara för Matte och den dumma dammsugaren så jag släpade in det i sovrummet och lade mig på en matta där istället. Bäst att hålla i sina prylar när hon flänger runt på det där sättet!

/Grå som ska spendera natten på sitt hotell

Inga kommentarer: